Ce mancam in sezonul rece: alimente recomandate

Sezonul rece este dur cu organismul, de aceea avem nevoie de o alimentatie corecta. Iata ce trebuie sa mananci iarna!

Iarna este aproape aici. Sezonul rece a inceput deja, dar inca asteptam zapada. Vremea se raceste pe zi ce trece, iar noi ar trebui sa fim putin mai atenti la alimentatie. Ce mancam in sezonul rece, afla din randurile de mai jos.

Sezonul rece ne face sa ne schimbam comportamentul si sa avem o mai mare grija de noi si de sanatatea noastra. Nu este bine sa ne refugiem in dulciuri si fripturi bogate in calorii deoarece exista optiuni mult mai bune.

Chiar daca in sezonul rece avem mai putine optiuni cand vine vorba de fructe si legume, uite cateva variante care iti pot oferi vitaminele si substantele nutritive de care ai nevoie.

  • Radacinoase – pastarnac, telina, sfecla rosie, napi, morcovi, toate sunt legume faimoase pentru nivelul ridicat de vitamine, minerale si carotenoizi. De asemenea, pot fi surse ideale de fibre, folati (lipsa de folati cauzeaza anemia), vitaminele C, E, K. Le poti consuma atat crude, cat si fierte. Sunt delicioase in salate sau supe creme.
  • Citrice – orice supermarket sau piata iti poate oferi necesarul de fructe pline de vitamina C: portocale, grapefruit-uri, mandarine, pomelo, clementine, lamai. Ele nu ar trebui sa lipseasca din meniul unei familii, nu doar a celor mici. Vitamina C pe care o contin imbunatateste sistemul imunitar si ajuta in lupta contra racelilor, contin fibre si vitamina A. Fibrele ajuta digestia si intreg sistemul digestiv, iar vitamina A este importanta pentru piele.
  • Fenicul – romanii nu stiu foarte multe despre aceasta leguma, dar in alte culturi este extrem de frecvent intalnit.Este de fapt o leguma care seamana cu ceapa si telina fiind bogata in vitamina C, potasiu, folati si fibre. Este gustos gatit la abur sau sotat.
  • Cartofii dulci – aceste legume sunt cultivate in Asia, Rusia si America si sunt un superaliment. Ei contin o cantitate impresionanta de betacaroten, calciu, fibre, fier, magneziu, fosfor, vitamina E si zinc. Studiile realizate pana in prezent au demonstrat ca este un bun adjuvant in lupta impotriva diabetului, bolilor de inima si a obezitatii. Poate fi servit sub forma de piure, copt la cuptor sau supa crema.
  • Usturoi – aceasta planta este si aliment, si medicament. Functioneaza ca mijloc preventiv al bolilor contagioase, cardiovasculare, tulburari digestive, are efect antimicrobian. Proprietatile sale antibacteriene combat gripa si raceala.
  • Mere – aceste fructe cu un continut ridicat de apa si zahar ajuta organismul pe timp de iarna oferindu-i vitaminele si antioxidantii necesari. Fac echipa buna cu avocado, fructul pasiunii, rodii, pere, mango, papaia.
  • Catina – aceasta este importanta pentru sanatatea noastra. Mai este denumita ginsengul romanesc datorita faptului ca poate actiona ca un vaccin antigripal natural prin prisma cantitatii mari de vitamina C. Contine de 10 ori mai multa vitamina C decat citricele sau macesele.
  • Scortisoara – aceasta este un antiseptic natural care face gustos orice ceai, cafea sau cacao cu lapte. Daca nu stiai, datorita proprietatilor sale te poate ajuta prin scaderea colesterolului, tensiunii arteriale, reducerea trigliceridelor si normalizarea nivelului de zahar existent in sange. Mai mult, scortisoara este unul dintre cele mai bogate alimente in antioxidanti. Ceaiurile din plante si laptele cald cu miere sau scortisoara ajuta organismul sa se incalzeasca si sa se relaxeze chiar si in cele mai grele zile.
  • Cerealele: ele sunt o sursa de fibre naturale care ajuta sistemul digestiv sa fie sanatos, dau senzatia de satietate si te ajuta sa iti mentii o greutate normala.
  • Peste: acesta este o sursa esentiala de proteine si acizii grasi numiti omega-3 care pot reduce nivelul colesterolului nociv, rau.

Este bine sa inlocuiesti alimentele grase cu cele care au un continut redus de grasimi. De aceea, in loc sa prajiti alimentele, mai bine le fierbeti sau le frigeti.

Sezonul rece ii aduce organismului dificultati in ceea ce priveste energizarea datorita lipsei Soarelui, cat si a incalzirii extremitatilor. In acest scop, organismul are nevoie de urmatoarele:

  1. Vitamina C: aceasta vitamina se gaseste in citrice, kiwi, ardei iute/gras, patrunjel, cimbru, conopida, broccoli, verdeturi, coacaze negre, rosii, varza de Bruxelles.
  2. Vitamina A: oua, lapte, ton, boia, ardei rosu, ficat, cartofi dulci, legume cu frunze inchise la culoare, salata verde, dovleac, morcovi, caise uscate, unt.
  3. Minerale: zinc – scoici, fructe de mare, seminte de dovleac, sardine, seminte de floarea-soarelui, paine nuci, ovaz, ghimbir; seleniu – nuci, peste, oua, carne, paine.
  4. Probiotice: iaurturi probiotice, usturoi, anghinare, ceapa, ovaz, banane, muraturi, chefir.
  5. Produsele lactate ofera organismului necesarul de proteine si calciu.

Ce ar trebui sa faci pentru a te simti bine in timpul iernii:

  • sa porti imbracaminte calduroasa pentru a mentine o temperatura a corpului optima
  • sa faci sport in fiecare zi sau macar de cateva ori pe saptamana
  • sa te odihnesti suficient pentru a avea un organism rezistent
  • sa respecti regulile de igiena: evita contactul cu persoanele bolnave, spala mainile frecvent, etc.

De ce este importanta alimentatia?

Studiile au relevat faptul ca mai mult de 70% din sistemul imunitar al organismului se afla in intestin. De aceea, o alimentatie corecta ne poate ajuta sa ne crestem si mentinem imunitatea pe timp de iarna, mai ales in contextul imbolnavirilor si infectiilor frecvente ce apar in sezonul rece.

Daca nu stiai, in tara noastra un copil are 5-6 raceli pe an, iar adultul 2-4 raceli pe an. Indiferent daca tineti o dieta sau tineti post, este bine sa pastrati un echilibru alimentar si sa va asigurati diversitatea. Desi cartofii prajiti sunt gustosi si de post, nu sunt recomandati. Contin multa grasime, deci o cantitate mare de calorii. Eliminarea carnii si a lactatelor din dieta face parte din ritualul postului, dar pot dezechilibra stomacul.

Pot aparea carente de calciu si de fier, deci trebuie compensate cu alimente care le contin. Pentru calciu si fier se recomanda spanac si broccoli.

Alimentatia potrivita ofera organismului rezistenta necesara pentru orice intemperii si o stare de bine generalizata. Lipsa luminei solare ne poate face sa ne simtim obositi si lipsiti de vlaga, dar acest lucru se poate remedia cu un supliment de vitamina D. Vitamina D este numita “vitamina raza de soare” si ajuta la asimilarea calciului in oase. Laptele contine vitamina D si este indicat sa petrecem timp la aer curat cat de des posibil.

Scortisoara Indonezia

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: