14 tipuri de diete : beneficii si dezavantaje

Exista mii de diete. Diete pentru a pierde in greutate, diete pentru a castiga in greutate, pentru scaderea colesterolului, pentru a castiga masa musculara, pentru o viata lunga si sanatoasa si multe alte motive. Unele diete se bazeaza pe reducerea poftei de mancare, altele pe reducerea caloriilor, carbohidratilor, grasimilor, etc.

Pentru ca toate tipurile de dieta promit rezultate remarcabile, e greu de stiut ce dieta merita incercata. Un lucru este cert : nu exista o dieta buna pentru toata lumea iar ce functioneaza pentru tine poate sa nu functioneze pentru altcineva.

O dieta este cel mai bine descrisa ca un plan fix de mese si consum de lichide, tipul si cantitatea de alimente fiind planificate pentru a obtine pierderea în greutate sau pentru a schimba alegerile alimentare. Pentru ca dietele diferite functioneaza pentru diferite persoane ar trebui sa alegi una care sa se potriveasca gusturilor tale.

Cea mai bună dieta pentru tine este cea pe care o poti urma pe termen lung si poate deveni un stil de viata.

  1. Dieta Paleo

Dieta paleo sustine ca ar trebui sa mananci aceleasi alimente pe care le-au mancat stramosii tai-vanatori inainte de dezvoltarea agriculturii.

Teoria este ca majoritatea bolilor moderne pot fi legate de dieta occidentala, de consumul de cereale, lactate si alimente procesate.

Desi este discutabil dacă aceasta dieta poate fi urmata  intr-adevar cu aceleasi alimente pe care le-au mancat stramosii, este cu siguranta legata de mai multe beneficii impresionante pentru sanatate.

Cum functioneaza : dieta paleo sustine consumul  alimentelelor naturale intregi, proteine ​​slabe, legume, fructe, nuci si seminte, in timp ce descurajeaza consumul alimentelelor procesate, zaharului, produselor lactate si cerealelor.

Unele versiuni mai flexibile ale dietei paleo permit, de asemenea, lactate precum branza si untul, precum si tuberculii : cartofii si cartofii dulci.

Beneficii :

  • Se pare ca se poate obtine pierdere in greutate, mai ales daca obisnuiai sa consumi frecvent alimente procesate. Câteva studii au arătat ca dieta paleo poate duce la pierderea in greutate semnificativa si la obtinerea unei dimensiuni reduse a taliei. Cei care adopta deta paleo manânca automat mult mai putini carbohidrati, mai multe proteine ​​si cu 300-900 calorii mai putine pe zi.
  • Dieta Paleo pare eficienta pentru reducerea factorilor de risc pentru boli de inima, cum ar fi colesterolul, glicemia, trigliceridele din sange si tensiunea arteriala.

Dezavantajul: Dieta paleo elimină cerealele integrale, leguminoasele si lactatele, care sunt sanatoase si hranitoare.

2. Dieta Ketogena

Dieta ketogena a fost utilizata de zeci de ani ca tratament pentru epilepsie si este urmata si pentru alte beneficii. Aceasta implica reducerea aportului de carbohidrati si cresterea aportului de grasimi. Suna contrar teoriilor stiute despre diete, dar permite organismului sa arda grasimi sub forma de combustibil, mai degraba decât carbohidrati.

Grasimile sanatoase, precum cele din avocado, nuci, nuci din Brazilia, semințe, peste gras si ulei de masline sunt adaugate liber la dieta pentru a mentine un consum crescut al grasimilor.

Dieta determina descompunerea depozitelor de grasimi pentru energia necesara organismului (determina aparitia substante numite cetone printr-un proces numit cetoza).

Aceasta dieta are riscuri, inclusiv cetoacidoza, pentru persoanele cu diabet zaharat de tip 1, si poate duce in cazul acestora la coma diabetica si deces. Desi majoritatea studiilor sunt de 2 ani sau mai putin, exista unele cercetari promitatoare în ceea ce priveste gestionarea diabetului, sanatatea metabolica, pierderea în greutate si modificarea compozitiei corporale

Beneficii :

  • dieta keto ar putea reduce riscul unei persoane de a dezvolta mai multe afectiuni de sanatate, inclusiv: boala cardiovasculara, diabet, sindrom metabolic
  • Poate îmbunatati nivelul de lipoproteina de înalta densitate sau colesterolul „bun”, mai eficient decat alte diete cu continut moderat de carbohidrati. Aceste beneficii pentru sanatate pot aparea din cauza pierderii în exces a greutatii si includerii mai multor alimente sanatoase în dieta, mai degraba decat a reducerii glucidelor.
  • De asemenea, medicii au prescris dieta keto pentru a reduce numarul convulsiilor la copiii cu epilepsie care nu raspund la alte forme de tratament.Unele studii au sugerat ca de dieta ar putea beneficia si adultii cu epilepsie, desi sunt necesare mai multe cercetari pentru a confirma aceste descoperiri.
  • Cercetatorii studiaza acum alte conditii pentru a vedea dacă o dieta keto ar putea fi benefica, inclusiv : sindrom metabolic, Boala Alzheimer, acnee, cancer, boala ovarului polichistic, Boala Lou Gehrig

Cu toate acestea, respectarea dietei keto pe termen lung nu pare să ofere multe beneficii.

Dezavantaje : Aceasta dieta are riscuri, inclusiv cetoacidoza, pentru persoanele cu diabet zaharat de tip 1, si poate duce in cazul acestora la coma diabetica si deces. Desi majoritatea studiilor sunt de 2 ani sau mai puțin, exista unele cercetari promitatoare în ceea ce priveste gestionarea diabetului, sanatatea metabolica, pierderea in greutate si modificarea compozitiei corporale

3. Dieta Vegetariana

Exista diferite tipuri de vegetarieni : lacto-vegetarieni, vegetarieni fruitari, ovo-lacto vegetarieni, ovo-vegetarieni, pesco-vegetarieni si vegetarieni. Majoritatea vegetarienilor sunt ovo-lacto vegetarieni, cu alte cuvinte, nu mananca alimente de origine animala, cu exceptia oualor, lactatelor si mierii.

Studiile efectuate in ultimii ani au aratat ca vegetarienii au o greutate corporala mai mica, sufera mai puțin de boli si de obicei au o speranta de viata mai lunga decat oamenii care mananca carne.

O persoana nu trebuie sa manance carne pentru a obtine toti nutrientii de care are nevoie pentru o sanatate buna. O dieta fara carne poate duce la o sanatate mai buna din mai multe motive.

Un motiv este că multe persoane care urmeaza o dieta vegetariana tind sa consume o proportie ridicata de alimente proaspete, sanatoase, pe baza de plante, care ofera antioxidanti si fibre. Atunci când o persoana decide sa urmeze o dieta fara carne, de multe ori devine mai activa în luarea de decizii in general sanatoase.

Multe studii sunt de acord ca o dieta vegetariana poate oferi o serie de beneficii pentru sanatate.

Beneficii :

  • O dieta vegana sau vegetariana poate reduce riscul de boli cardiovasculare si diferite tipuri de cancer.
  • O dieta fara carne poate reduce, de asemenea, riscul sindromului metabolic, care include obezitatea si diabetul de tip 2.

4. Dieta Vegana

Dieta vegana presupune excluderea din alimentatie a tuturor produselor de origine animala din motive etice, de protectie a mediului sau de sanatate.

O dieta vegana implica consumul de alimente care contin plante. Cei care urmeaza aceasta dieta evita toate produsele de origine animala, inclusiv carnea, produsele lactate si ouale, produsele derivate de la animale, cum ar fi gelatina, mierea, albumina, zerul, cazeina si unele forme de vitamina D3.

Unii oameni evita, de asemenea, sa manânce miere. Pentru unii, a fi vegan este o alegere dietetica, adica urmeaza doar o dieta vegana, în timp ce pentru altii, este o alegere a stilului de viata.

Veganismul este asociat si cu lupta impotriva exploatarii animalelor si impotriva cruzimii fata de animale. Veganismul este cea mai stricta forma de vegetarianism.

Pe langa eliminarea carnii, se elimina lactatele, ouale si produsele derivate de la animale, cum ar fi gelatina, mierea, albumina, zerul, cazeina si unele forme de vitamina D3.

Beneficii :

  • dieta vegana se pare ca ajuta cu adevarat pe cei cu probleme cu greutatea-chiar daca nu se tine cont de numarul de calorii consumate-pentru ca este o dieta in care aportul de grasimi este foarte scazut iar continutul crescut de fibre creaza o senzatie de satietate pe termen lung.
  • dieta vegana este in stransa legatura cu greutatea corporala scazuta si un indice de masa corporala BMI scazut, comparativ cu alte diete.
  • un studiu efectuat pe doua grupuri supuse  dietei a aratat ca oamenii cu dieta vegana au pierdut cu 4,2 kg mai mult decat cei cu dieta controlata. Grupului vegan i s-a permis consumul mancarii fara restrictii in timp ce grupul de control a avut o dieta caloric restrictionata.
  • oricum, dieta vegana nu este mult mai eficienta pentru pierderea in greutate, in schimb veganii tind sa aiba un mod de hranire mult mai sanatos,consumand mai multe alimente crude decat cei care urmeaza alte diete.
  • dieta bazata pe plante este asociata cu reducerea riscului de boli cardiace,diabet de tip 2 si moarte prematura. Limitarea consumului de carne procesata reduce riscul aparitiei bolii Alzheimer’s si riscul mortii din cauza cancerului sau bolilor de inima.

 Dezavantajul : Deoarece dietele vegane elimină complet alimentele de origine animală, cei care urmeaza aceasta dieta pot avea un conținut scazut de nutrienti, inclusiv vitamina B12, vitamina D, iod, fier, calciu, zinc si acizi grași omega-3 .

5. Dieta South Beach

Dieta South Beach a fost începuta de un cardiolog, dr. Agatston si de o nutritionista, Marie Almon.  Se concentreaza asupra controlului nivelului de insulina si a beneficiilor carbohidratilor cu asimilare  lenta.

 Dr. Agatston a conceput dieta South Beach în anii 1990 pentru ca a fost dezamagit de dieta cu continut scazut de grasimi si  continut ridicat de carbohidrati, susținuta de American Heart Association. El credea ca regimurile cu continut scazut de grasimi nu au fost eficiente pe termen lung

6. Dieta Alimentara Cruda (Raw)

Dieta alimentara cruda sau alimentatia bruta implica consumul de alimente si bauturi care nu sunt procesate, sunt complet pe baza de plante si, in mod ideal, organice.

Cei care sustin aceasta dieta sunt de parere ca cel putin trei sferturi din consumul alimentar al unei persoane ar trebui sa fie constituit din alimente negatite. Un numar semnificativ de persoane ce adopta aceasta dieta sunt, de asemenea, vegani si nu mananca sau nu beau nimic de origine animala.

Exista patru tipuri principale de alimentatie cruda : vegetariana, vegane, omnivore si carnivora.

Atunci cand prepara alimentele într-o dieta alimentara cruda, oamenii tind sa urmeze anumite strategii, cum ar fi inmuierea, deshidratarea si alimentarea cu sucuri. Dieta permite taierea si amestecarea alimentelor.

Dieta exclude orice aliment încalzit peste o anumita temperatura, de obicei nu mai mare de 45 grade C, desi cifrele pot varia între surse. Singurul tratament termic permis  este cu un deshidrator, care este un dispozitiv care sufla aerul cald peste alimente.

Unii oamenii pot mânca multe fructe si legume nepreparate termic, în timp ce altii au nevoie de niste pasi suplimentari. Metodele obisnuite de preparare a alimentelor crude includ:

  • inmuierea boabelor  în apa si consumarea lor încolțite
  • uscarea sau deshidratarea fructelor
  • consumarea sub forma de suc de fructe si legume sau prepararea de smoothie-uri

Unele alimente nu sunt sigure pentru a fi mancate crude. Procesul de gatit descompune substanțele chimice toxice din unele alimente, iar consumul altor alimente prezinta un risc de intoxicatie alimentara.

Aceste alimente  includ :

– carnea cruda, inclusiv puiul

– oua crude sau usor fierte

– laptele crud (nepasteurizat) si produse facute din acesta

– crustaceele crude

De asemenea, oamenii se pot alege cu intoxicatii alimentare din fructe si legume crude. Acest lucru este mai puțin probabil în cazul fructelor si legumelor gatite, deoarece procesul de gatire ucide bacteriile. Se recomanda întotdeauna spalarea alimentelor înainte de a le manca.

Beneficii :

  • O dieta alimentara cruda tinde sa fie bogata in fructe, legume, nuci si leguminoase, toate fiind asociate cu o dieta sanatoasa. Mancând  aceste alimente veti primi o multime de vitamine, minerale si grasimi sanatoase si proteine.
  • Gatitul distruge unele substante nutritive, cum ar fi vitamina B solubila în apa si vitamina C, astfel incat consumul de alimente crude asigura o mai buna aprovizionare cu acestea.
  • Mai putine alimente procesate consumate . Alimentele procesate tind sa fie mai bogate  in sare, au adaugate zaharuri si grasimi saturate nesanatoase. Ele pot duce la inflamatia vaselor de sânge si boli cardiovasculare. Prin urmare, reducerea sau eliminarea alimentelor procesate poate avea beneficii semnificative pentru sanatate.
  • Pierdere in greutate. Daca o persoana doreste sa slabeasca, poate consuma în principal alimente negatite. Pierderea in greutate se datoreaza faptului ca alimentele crude sunt de obicei sarace în calorii, iar alimentele pe baza de plante sunt bogate în fibre, ceea ce face ca o persoana sa se simta satula pentru mai mult timp.
  • Pastrarea enzimelor din alimente. Conform unor surse, procesul de gatit poate distruge sau modifica enzimele naturale din alimente, precum si unele vitamine esentiale. Ideea este ca natura a oferit fiecarui aliment amestecul sau unic perfect, iar aceste enzime vitale permit unei persoane sa-si digere complet alimentele. Adeptii acestei diete sustin ca, prin urmare, numai mâncarea cruda este hrana „vie”. Cu toate acestea, aceste enzime prezente în alimente sunt denaturate în mare parte de acidul din stomac. Corpurile noastre conțin enzimele necesare digerarii alimentelor.

Alte beneficii

Unii oameni cred ca dieta alimentara cruda va duce la urmatoarele avantaje, desi acestea nu sunt dovedite stiințific:

– mai multa energie

– pielea mai curata

– o digestie mai bun

7. Dieta Mediteraneana

 Este o dieta sud-europeană si se concentreaza mai exact pe obiceiurile nutritionale ale oamenilor din Creta, Grecia si sudul Italiei. În prezent, Spania, sudul Franței si Portugalia sunt de asemenea incluse, chiar daca Portugalia nu atinge Marea Mediterana.

Accentul se pune consumul  de alimente vegetale, fructe proaspete ca desert, fasole, nuci, cereale integrale, seminte, ulei de masline ca principala sursa de grasimi alimentare. Brânzeturile si iaurturile sunt principalele alimente lactate. Dieta include, de asemenea, cantitati moderate de peste si pasări de curte, până la aproximativ patru oua pe saptamâna, cantitati mici de carne rosie si cantitati moderate de vin.

Pâna la o treime din dieta mediteraneana contine grasimi, grasimi saturate care nu depasesc 8% din aportul caloric. Dieta mediteraneana este cea mai intens studiata dieta pâna în prezent, cercetari fiabile sustinând utilizarea acesteia pentru îmbunatatirea calitatii vietii unei persoane si reducerea riscului de boala.

Dieta mediteraneana nu duce neaparat la pierderea de kilograme , dar cresterea aportului de fibre si reducerea carnii rosii, a grasimilor animale si a alimentelor procesate poate duce la pierderea în greutate.

Persoanele care urmează dieta pot avea, de asemenea, un risc mai mic pentru diferite boli.

Beneficii :

  • Sanatatea inimii :

În anii ’50, doctorul Ancel Keys, un om de stiinta american, a descoperit ca oamenii care traiesc în zonele mai sarace din sudul Italiei aveau un risc mai mic de boli de inima si moarte timpurie decât cei din zonele mai bogate din New York. Dr. Keys a atribuit acest lucru dietei. De atunci, multe studii au indicat ca urmarea unei diete mediteraneene poate ajuta organismul sa mentinsa nivelurile sanatoase de colesterol si sa reduca riscul de tensiune arteriala ridicata si boli cardiovasculare.

American Heart Association noteaza ca modelul general al dietei mediteraneene este similar cu propriile recomandari alimentare. AHA subliniaza ca o proportie mare de calorii din dieta provin din grasimi, ceea ce poate creste riscul de obezitate. Cu toate acestea, aceasta grăsime este nesaturata, ceea ce o face o opțiune mai sanatoasa decât cea din dieta tipica americana. AHA avertizeaza, de asemenea, ca stiinta are nevoie de mai multe cercetari pentru a identifica dacă beneficiile dietei provin din alimentele pe care oamenii le manânca sau alte aspecte ale stilului de viata mediteranean.

  • Protectia împotriva bolilor :

Dieta mediteraneana se concentreaza asupra alimentelor pe baza de plante, iar acestea sunt surse bune de antioxidanți.

O revizuire si o metaanaliza din 2017 au concluzionat ca dieta mediteraneana poate oferi protecție împotriva diferitelor tipuri de cancer si, în special, a cancerului colorectal. Autorii sugerează ca reducerea riscului poate rezulta din aportul mare de fructe, legume si cereale integrale.

În 2013, un studiu a legat antioxidantii si continutul de fibre din dieta mediteraneana cu o sanatate mentala si fizica buna.

Un alt grup de cercetatori au studiat markeri de sanatate pentru persoanele care au avut o caracteristică genetică care le-a crescut riscul de diabet de tip 2, boli cardiovasculare si accident vascular cerebral. După o perioada de 4,8 ani consumând o dieta mediteraneana, testele au aratat ca participantii au prezentat un nivel acazut al  glicemiei si grasimilor. In acest timp, a existat, de asemenea, o incidenta mai mică de accident vascular cerebral.

  • Diabet

Dieta mediteraneană poate ajuta la prevenirea diabetului de tip 2 și la îmbunătățirea markerilor diabetului la persoanele care au deja afecțiunea, potrivit unui studiu din 2014.

Diferite alte studii au concluzionat că, în urma dietei mediteraneene, se poate reduce riscul de diabet de tip 2 și de boli cardiovasculare, care apar adesea împreună.

Autorul unui articol din Diabetes Spectrum observa ca, atat dieta din regiunea mediteraneana, cat si dieta DASH (Abordari dietetice pentru a opri hipertensiunea) par a reduce riscul cu aproximativ 20%.

Urmeaza : Dieta Dukan, Dieta Atkins, Dieta Ultrasaraca In Grasimi, Dieta HCG, Dieta Zone, Postul intermitent, Dieta Macrobiotica : https://industrie-alimentara.ro/2020/10/18/14-tipuri-de-diete-beneficii-si-dezavantaje-continuare/

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: