14 tipuri de diete : beneficii si dezavantaje (continuare)

8. Dieta cu continut scazut de carbohidrati Dukan

Dietele cu conținut scazut de carbohidrati sunt populare de zeci de ani – in special pentru pierderea în greutate.

Exista mai multe tipuri de diete cu continut scazut de carbohidrati, dar toate implica limitarea aportului de carbohidrati la 20-150 de grame pe zi.

Scopul principal al dietei este sa fortezi corpul sa foloseasca mai multe grasimi pentru combustibil in loc sa foloseasca carbohidrati ca sursa principala de energie.

Cum functioneaza : dietele cu continut scazut de carbohidrati se bazeaza pe consumul unor cantitati nelimitate de proteine ​​si grasimi, limitând în mod sever aportul de carbohidrati.

Atunci cand aportul de carbohidrati este foarte scazut, acizii grasi din sange sunt transportati la ficat, unde unii dintre ei sunt transformati în cetone. Corpul dvs. poate folosi apoi acizi grasi si cetone in absența carbohidratilor ca sursa de energie primara.

Beneficii :

  • Pierdere in greutate : Numeroase studii indica faptul ca dietele cu continut scazut de carbohidrati sunt extrem de utile pentru pierderea în greutate, in special la persoanele supraponderale si obeze.

Acesta dieta pare a fi foarte eficienta pentru reducerea grasimilor viscerale, care sunt depuse in jurul organelor .

  • Alte beneficii : Dietele cu continut scazut de carbohidrati tind sa iti reduca pofta de mancare si te fac sa te simti mai putin flamand, ceea ce duce la o reducere automata a aportului caloric.

Mai mult, dietele cu continut scazut de carbohidrati pot duce la scaderea numerosilor factori majori de risc, cum ar fi trigliceridele din sange, nivelul colesterolului, nivelul zaharului din sange, nivelul insulinei si tensiunea arteriala.

Dezavantajul : dietele cu continut scazut de carbohidrati nu se potrivesc tuturor. Unii se simt minunat in timp ce altii se simt mizerabil.

Unele persoane pot experimenta o crestere a colesterolului LDL „rau”.

În cazuri extrem de rare, dietele cu continut scazut de carbohidrati pot provoca o afectiune serioasa numita cetoacidoza nondiabetica. Aceasta afectiune pare sa fie mai frecventa la femeile care alapteaza si poate fi fatala daca este lasata netratata.

Cu toate acestea, dietele cu continut scazut de carbohidrati sunt sigure pentru majoritatea oamenilor.

In dietele cu conținut scazut de carbohidrati se limiteaza sever aportul de carbohidrati si aceasta impinge corpul sa foloseasca grasimi pentru combustibil. Ele ajuta la pierderea in greutate si sunt legate de multe alte beneficii pentru sanatate.

Aceasta este o dieta ce determina scaderea in greutate, bogata in proteine, cu continut scazut de carbohidrati, imparțita in patru faze – doua faze de pierdere in greutate si doua faze de intretinere.

Cat timp stai in fiecare faza depinde de cata greutate trebuie sa pierzi. Fiecare faza are propriul model alimentar.

Cum functioneaza : Fazele de pierdere in greutate se bazeaza în principal pe consumul nelimitat de alimente cu continut bogat de  proteine ​​si tarate de ovaz obligatorii.

Celelalte faze implica adaugarea de legume non-amidonice urmate de unii carbohidrati si grasimi. Mai tarziu, vor fi tot mai putine zile cu proteine ​​pure pentru a va menține greutatea noua.

Pierderea in greutate : Intr-un studiu, femeile care au urmat dieta Dukan au mâncat aproximativ 1.000 de calorii si 100 de grame de proteine ​​pe zi si au pierdut în medie 33 de kilograme (15 kg) în 8-10 saptamâni.

De asemenea, multe alte studii arata ca dietele cu continut ridicat de proteine, cu continut scazut de carbohidrati, pot avea beneficii majore in pierderea în greutate.

Acestea includ o rata metabolica mai mare, o scadere a hormonului foamei si crestere a mai multor hormoni de plenitudine.

Alte beneficii: In afara de pierderea in greutate, in literatura stiintifica nu exista beneficii inregistrate in dieta Dukan.

Dezavantajul : Exista foarte puține cercetari de calitate disponibile in studiul dietei Dukan.

Dieta Dukan limiteaza atat grasimile cat si carbohidratii – o strategie care nu se bazează pe stiinta. Dimpotriva, consumul de grasime ca parte a unei diete bogate in proteine ​​pare sa creasca rata metabolica, comparativ cu dietele cu continut scazut de carbohidrati si cu continut redus de grasimi.

In plus, pierderea rapida in greutate obtinuta prin restrictia severa de calorii tinde sa provoace pierderi musculare semnificative.

Pierderea masei musculare si restrictia calorica severa pot determina, de asemenea, corpul dvs. sa conserve energia, ceea ce il va face foarte usor sa-si recapete greutatea initiala, dupa pierderea ei.

– Dieta Dukan nu a fost testata in studii umane amanuntite. Dieta poate provoca pierderi in greutate, dar, de asemenea, poate incetini metabolismul dvs. si va poate face sa pierdeti masa musculara impreuna cu masa de grasime.

9. Dieta ultra-saraca in grasimi

O dieta ultra-saraca in grasimi iti restrictioneaza consumul de grasimi la sub 10% din caloriile zilnice.

In general, o dieta cu continut sczaut de grasimi ofera aproximativ 30% din caloriile sale ca grasime.

Studiile dezvaluie ca aceasta dieta este ineficienta pentru pierderea în greutate pe termen lung.

Sustinatorii dietei cu continut scazut de grasimi sustin ca dietele traditionale cu continut redus de grasimi nu sunt suficient de scazute în grasimi si ca aportul de grasimi trebuie sa ramâna sub 10% din caloriile totale pentru a produce beneficii pentru sanatate si pierderea în greutate.

Cum functioneaza : O dieta cu continut scazut de grasimi contine 10% sau mai putine calorii din grasimi. Dieta este bazata mai ales pe plante si are un aport limitat de produse de origine animala.

Prin urmare, consta în general intr-un consum foarte mare de carbohidrați – în jur de 80% din calorii – si saraca in proteine ​​- la 10% din calorii.

Beneficii :

  • Pierdere in greutate : Aceasta dieta s-a dovedit a fi foarte reusita pentru pierderea in greutate in rândul persoanelor obeze. Intr-un studiu, persoanele obeze au pierdut in medie 140 de kilograme (63 kg) pe baza unei diete cu conținut scazut de grasimi.

Un alt studiu de 8 saptamani, cu o dieta conținând 7–14% grasimi, a aratat o pierdere in greutate medie de 14,8 lire sterline (6,7 kg) .

  • Alte avantaje : Studiile sugereaza ca dietele cu continut scazut de grasimi pot imbunatati mai multi factori de risc pentru boli de inima, inclusiv tensiunea arteriala ridicata, colesterolul ridicat si markeri ai inflamatiei.
  • In mod surprinzator, aceasta dieta cu continut scazut de grasimi poate duce, de asemenea, la imbunatatiri semnificative ale diabetului de tip 2. Mai mult, poate incetini evolutia sclerozei multiple – o boala autoimuna care iti afecteaza creierul, maduva spinarii si nervii optici.

Dezavantajul : restrictia de grasime poate cauza probleme pe termen lung, deoarece grasimea joacă multe roluri importante in corpul tau. Acestea includ contributia la formarea membranelor celulare si a hormonilor, precum si faptul ca ajuta corpului dumneavoastră sa absoarba vitaminele solubile in grasimi.

Mai mult decât atat, o dieta cu continut scazut de grasimi limiteaza aportul multor alimente sanatoase, îi lipseste varietatea si este extrem de greu de respectat.

In concluzie, o dieta ultra-saraca in grasimi contine mai putin de 10% din caloriile sale din grasimi. Poate provoca pierderi semnificative in greutate si poate avea, de asemenea, beneficii impresionante pentru bolile de inima, diabetul de tip 2 si scleroza multipla.

10.  Dieta Atkins

Este cea mai cunoscuta dieta ce determina scaderea în greutate consumand un nivel scazut de carbohidrati. Sustinatorii acesteia insista ca puteti pierde în greutate consumand atat de multe proteine ​​si grasimi cat doriti, atat timp cât evitati carbohidratii.

Principalul motiv pentru care dietele cu continut scazut de glucide sunt atat de eficiente pentru pierderea in greutate este ca iti reduc pofta de mancare.

Acest lucru vă determina sa consumati putine calorii, fara sa va ganditi la asta.

Cum funcioneaza : Ca si dieta Dukan, dieta Atkins este împartita in patru faze. Incepe cu o faza de inductie, in timpul careia mananci sub 20 de grame de carbohidrati pe zi timp de doua saptamani.

Celelalte faze implica reintroducerea lenta a carbohidratilor sanatosi inapoi in dieta dvs. pe masura ce va apropiati de obiectivul propus.

In dieta Atkins nu se consuma : zahar,leguminoase cu continut ridicat de carbohidrati,uleiuri vegetale,grasimi trans,amidon,fructe cu continut ridicat de carbohidrati,alimente ,,dietetice,, cereale.

Beneficii :

  • Pierdere in greutate: Dieta Atkins a fost studiata pe scara larga si s-a dovedit ca duce la pierderea in greutate mai rapida decât dietele cu continut scazut de grasimi.

Alte studii noteaza ca dietele cu continut scazut de carbohidrati sunt foarte utile pentru pierderea în greutate. Au succes in special in reducerea grasimii viscerale, cea mai periculoasa grasime, care se depune in cavitatea dvs. abdominala.

  • Alte beneficii: Numeroase studii arata ca dietele cu conținut scazut de carbohidrati, precum dieta Atkins, pot reduce numerosi factori de risc pentru boala, incluzand trigliceridele din sange, colesterolul, zaharul din sange, insulina si tensiunea arteriala.

In comparatie cu alte diete de slabit, dietele cu continut scazut de carbohidrati imbunatatesc, de asemenea, mai bine glicemia, colesterolul HDL „bun”, trigliceridele si alti markeri de sanatate.

Dezavantajul : La fel ca si alte diete cu continut scazut de carbohidrati, dieta Atkins este sigura si sanatoasa pentru majoritatea oamenilor, dar poate cauza probleme in cazuri rare.

11. Dieta HCG

Dieta HCG este o dieta extrema menita sa provoace pierderi in greutate foarte rapide de pana la 1-2 kilograme (0,45-1 kg) pe zi.

Sustinatorii acesteia afirma ca stimuleaza metabolismul si pierderea de grasime fara a induce foamea.

HCG (gonadotropina corionica umana) este un hormon prezent la niveluri ridicate in timpul sarcinii timpurii, foarte important  pentru dezvoltarea fatului. De asemenea, a fost folosit pentru tratarea problemelor de fertilitate.

Cum funcționeaza : Dieta este împartita în trei faze. În prima fază, se administreaza suplimente de HCG.

În cea de-a doua faza, urmeaza o dieta ultra-scazuta de calorii de doar 500 de calorii pe zi, impreuna cu un supliment HCG, pelete, injectii sau spray-uri. Aceasta faza de pierdere in greutate dureaza timp de 3-6 săptămâni la un moment dat.

In a treia faza, se inceteaza administrarea HCG si se creste incet aportul alimentar.

Pierdere în greutate : Dieta HCG determina pierderea in greutate, dar multiple studii concluzionează ca pierderea in greutate se datorează doar dietei extreme,cu numar redus de calorii – nu hormonului HCG.

In plus, nu s-a demonstrat ca HCG reduce senzatia de foame.

Beneficii :

  • În afara de pierderea in greutate, nu exista beneficii documentate ale dietei HCG.

Dezavantajul : Ca majoritatea celorlalte diete extreme , dieta HCG poate provoca pierderi musculare, ceea ce duce la o capacitate redusa de a arde calorii. O astfel de restrictie severa de calorii reduce foarte mult numarul de calorii pe care corpul dvs. le arde. Acest lucru se datoreaza faptului ca, corpul tau crede ca moare de foame si, prin urmare, incearca sa pastreze energia.

In plus, majoritatea produselor HCG de pe piata sunt falsificate si nu conțin nici macar urme de HCG. Doar injecțiile sunt capabile să crească nivelul din sange al acestui hormon.

Mai mult, dieta are multe efecte secundare, inclusiv dureri de cap, oboseala, depresie si posibil dezvoltarea cheagurilor de sange.

Este considerata o dieta periculoasa, nu se bazeaza pe nici o dovada stiintifica, poate reduce rata metabolica si poate cauza pierderi musculare, dureri de cap, oboseala si depresie.

12. Dieta Zone

Este un regim alimentar care va limiteaza carbohidratii la 35-45% din caloriile zilnice iar proteine ​​si grasimile la 30% fiecare. Recomanda consumul de carbohidrati cu un indice glicemic scazut (GI).

GI-ul unui aliment este o estimare a cresterii nivelului glicemiei după consum.

Dieta Zone a fost initial dezvoltata pentru a reduce procesele inflamatorii induse de diete, a determina pierderea in greutate si a reduce riscul de boli cronice.

Cum functioneaza : Dieta de zona recomanda echilibrarea fiecarei mese cu 1/3 proteine, 2/3 fructe si legume colorate si o cantitate de grasimi – si anume uleiul monosaturat, cum ar fi uleiul de masline, avocado sau migdale.

De asemenea, limiteaza carbohidratii cu un continut ridicat de GI, cum ar fi bananele, orezul si cartofii.

Beneficii :

  • Pierderea in greutate : Studiile privind dietele cu IG scăzut sunt destul de inconsistente. In timp ce unii spun ca dieta promoveaza pierderea în greutate si reduce pofta de mancare, alte persoane sustin ca determina pierderi in greutate foarte scazute in comparatie cu alte diete.
  • Alte beneficii : Cel mai mare beneficiu al acestei diete este reducerea factorilor de risc pentru boli de inimă, precum colesterolul redus si trigliceridele.
  • Un studiu sugereaza ca Dieta Zone poate imbunatati controlul zaharului din sange, poate reduce circumferința taliei si reduce inflamatiile cronice la persoanele supraponderale sau obeze cu diabet zaharat de tip 2.

Dezavantajul : Unul dintre puținele dezavantaje ale acestei diete este ca limiteaza consumul unor surse de carbohidrati sanatosi, cum ar fi bananele si cartofii. Dieta de zona este o dieta cu IG scazut. Studiile asupra beneficiilor sale de scadere in greutate sunt inconsistente, dar dieta îmbunatateste numerosi markeri importanti pentru sanatate si reduce riscul de boli de inima.

13. Postul Intermitent

Postul intermitent iti mentine corpul intre perioadele de post si perioadele de aport de mancare. In loc sa restrictioneze alimentele pe care le consumi, controleaza momentul cand le consumi. Astfel, poate fi privit mai mult ca un model de alimentatie decat o dieta.

Cele mai populare metode de a urma post intermitent sunt:

  • Metoda 16/8 : implica sarirea micului dejun si restrictionarea perioadei dvs. zilnice de mancare la opt ore, postand ulterior celelalte 16 ore din zi.
  • Metoda mancare-oprire-mancare : implica posturi de 24 de ore o data sau de două ori pe saptamana în zilele consecutive.
  • Dieta 5: 2: în doua zile consecutive ale saptamanii, va restrictionati aportul la 500–600 calorii. Nu restrictionati aportul în cele cinci zile ramase.
  • Dieta Razboinic : Manâncă cantitati mici de fructe si legume crude în timpul zilei si o masa uriasa noaptea.

Cum functioneaza : Postul intermitent este utilizat in mod obisnuit pentru pierderea in greutate, deoarece duce la restrictii calorii relativ usoare. Te poate face sa mananci mai putine calorii în general – asta timp cat nu supracompensezi consumând mult mai mult în perioadele in care mananci.

Beneficii :

  • Pierdere in greutate : Postul intermitent este, in general, foarte reusit pentru pierderea in greutate. S-a dovedit ca determina pierderi in greutate de 3–8% intr-o perioada de 3-24 saptamani, ceea ce este mult in comparatie cu majoritatea dietelor de slabit.
  • Pe langa faptul ca determina o pierdere musculara mai mica decat restrictia standard de calorii, poate creste rata metabolica cu 3,6-14% pe termen scurt.
  • Alte beneficii: Postul intermitent poate reduce indicatorii de inflamatie, nivelul de colesterol, trigliceridele din sange si nivelul de zahar din sange.
  • Mai mult, postul intermitent a fost legat de niveluri crescute de hormon de crestere uman (HGH), sensibilitate la insulina imbunatatita, reparație celulara imbunatatita si expresii modificate ale genelor. Studiile la animale sugereaza, de asemenea, ca ar putea ajuta celulele creierului sa creasca, sa prelungeasca durata de viata si sa se protejeze împotriva bolii Alzheimer si a cancerului.

Dezavantajul : Deși postul intermitent este sigur pentru oameni bine hraniti si sanatosi, nu se potriveste tuturor. In plus, unii oameni ar trebui sa evite postul, inclusiv cei sensibili la scaderea nivelului de zahar din sange, femeile insarcinate, mamele care alapteaza, adolescentii, copiii si persoanele subnutrite, subponderalii sau cu alte deficiente de nutrienti.

  • Dieta Macrobiotica

Acest stilul de a manca provine din Japonia si subliniaza o abordare atenta, sezoniera a mancarii. Pe baza conceptelor chinezesti de yin si yang, fiecare farfurie este echilibrata : De exemplu, mancarea ce provine din mare ar trebui sa fie servita alaturi de mancare ce provine din pamant. Desi acest lucru pare ciudat, se ajunge la faptul ca, in principiu, mananci o multime de legume proaspete si cereale integrale,impreuna cu peste, fructe de mare  si alge marine.

Nu exista nimic inerent nesanatos in ceea ce priveste dieta macrobiotica, asa ca, daca credeti că ar putea functiona pentru dvs., nu exista niciun pericol sa o incercati. Doar fiti atenti la cantitatea de proteine consumate.

 Cu toate acestea, dacă îti place cafeaua de dimineata cu o picatura in plus de lapte sau ai un alt toping preferat, nu exista nici un motiv sa renunti. Această dieta ia o mulțime de alimente nesanatoase (sau cel putin lipsite de valoare nutritiva) de pe masa si acest lucru poate fi greu pentru cei ce vor sa sa respecte planul fara aromele uimitoare care iti satisfac papilele gustative aduse de aceste alimente.

In orice caz, puteti incorpora cu usurinta unele dintre cele mai bune elemente ale acestei diete sanatoase in dieta personala.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: